неділю, 13 березня 2016 р.

Урок за твором "Балада про вересовий трунок"

Тема: Р.Л.Стівенсон «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син – король, свобода – рабство). Утвердження духовної сили піктів, їх героїзму у захисті національних цінностей. Символіка твору.
Мета: розширити знання учнів про літературну баладу;
розвивати навички аналітико-інтерпретаційної діяльності;
дослідити структуру художньої моделі твору, його основний конфлікт, символічний підтекст;
виховувати  патріотизм, прагнення до свободи, любов до рідного краю.
Обладнання: 
Діафільм, на фоні якого виконання балади групою Brown Ale мовою оригіналу (відеоролик з Youtube)
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як ви розумієте значення словосполучення «національні цінності»?
Які з них для українців стоять на першому місці? (воля, свобода, незалежність).
Чи готові сьогодні  українці за них віддати життя? (Так, уже віддали.  Герої Небесної Сотні, воїни АТО)
Сьогодні на уроці ми переконаємося в тому, що не лише для українців воля, свобода, незалежність були  і є основними національними цінностями. А допоможе нам у цьому твір шотландського письменника Р. Стівенсона «Балада про вересовий трунок».
Історичний коментар Основою балади Р.Стівенсона стала одна із давніх легенд, яка розповідала про легендарний народ – піктів. Це найдавніший з відомих народів, які населяли Шотландію. Вперше про  піктів згадується у 297 році нашої ери як про ворогів Риму. Пікти боролися проти різних ворогів. Інколи вони програвали великі битви, втрачали величезні території, але вперто знову воювали за свою землю. У ІX столітті пікти були підкорені  скоттами, тобто шотландцями, після чого змішалися з представниками інших народностей, втратили мову і перестали існувати як окремий народ. 
III.Виразне читання тексту балади учителем                                                      
ІV. Етап передрозуміння прочитаного тексту балади 
Яке враження справила на вас балада?
Про що змусила задуматись?
Чи всі слова зрозумілі?
Лексичний коментар 
Верес – вічнозелений низенький кущик з дрібним листям та рожево-ліловими або червоними дрібними квіточками.
Трунок – напій.
Пікти – народ, що населяв територію Шотландії і чинив запеклий опір завойовникам. За легендами, пікти  були маленькими на зріст, але дуже волелюбними. 
Бровар – майстер з виготовлення пива.  
Можновладець – володар 
Нурт – вир. 
Буруни – навальні пінисті хвилі.
Васал – у  середньовічній Європі феодал, який одержував від могутнішого феодала земельні ділянки й заступництво, за що виконував для нього ряд повинностей. 
V.Аналітико-інтерпретаційна  діяльність
Що ми дізнаємось  на початку твору про життя піктів? 
Як  змінюється їхнє становище з приходом шотландського володаря? 
Що є причиною невдоволення шотландського короля?
Яким зображений король в баладі? Чого він прагне?
Які образи протиставлені йому?  Чому автор не дає їм імен?
Який прийом при зображення образів використовує автор? (антитеза) Наведіть приклади антитези 
«володар   шотландський» 

«Дививсь король на бранців,
Сидячи у сідлі»  (зверху)    

«Король наказав»                                                             
а       н     т       и     т    е      з  
а
 «бідні» пікти 

«Мовчки дивились  на нього
Ті броварі малі»    (знизу)

«голос тоненький»
«Немов горобчик цвірінькав,
Мова лилася
дзвінка»                                                            

Як можна розцінити вчинок батька? Чи є цьому виправдання? Чи був у нього вибір між життям і смертю?    (вибору немає, неволя – це не життя)
Хто є переможцем цього конфлікту?
З якою метою автор не дає конкретної сюжетної розвязки? (твір закінчується не смертю героя, а моральною поразкою короля, який так не дізнався  рецепт приготування  чарівного напою, навіть знищивши останніх піктів).
Яка роль в баладі відводиться таємниці? (таємниця - це стержень, навколо якого вибудовується сюжетна канва балади. Як народ  піктів залишився в історії таємницею, так залишився таємницею і спосіб приготування вересового трунку). 
Яке символічне значення вересового трунку у баладі? (Вересовий трунок – «за мед солодший»,  «міцніший, аніж вино», «чарівний напій» робив долю піктів  радісною. Вересовий трунок – символ національної незалежності, пролитої за неї крові, духовної єдності піктів, вільнолюбивого духу народу,  символ любові до батьківщини ).
Прокоментуйте рядки : 
На кожній червоній горі,
Лежали під квітом червоним
Поснулі навік броварі.
Яке символічне значення червоного  кольору в баладі?  (червоний колір традиційно символізує пролиту кров і покликаний нагадувати про  трагедію цілого народу). 
Яким є пейзаж у творі? Яка його роль? (Степ, червоний від вересу; гори, горби, круча над морем, кипучі нурти.  Драматизм подій, трагічність долі. Природа весь час оновлюється, немовби нагадуючи про вічність життя та пам'ять поколінь).
Перегляд діафільму, на фоні якого виконання балади групою Brown Ale (мовою оригіналу)
VI.Домашнє завдання.   Написати відгук на твір Р.Л.Стівенсона  «Балада про вересовий трунок»
VII.Підсумок уроку.




Немає коментарів:

Дописати коментар